Svar: Spiser pludselig meget lidt
12. september 2021
Alder:
4 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)
Først - ro på! Du gør det rigtig godt, og det er super flot, at du har kunne amme og malke ud, så længe som du har. Det er helt okay, at jeres datter nu er gået over til fuld flaske, det er der også nogle fordele ved, og det skal du på ingen måde have det dårligt over:)
Når det lige nu er ekstra svært, så hænger det højst sandsynligt sammen med lillepigens alder. Netop i 4 måneders alderen begynder rigtig mange børn at få tendens til både at slatsove og slatspise lidt, og det lyder som om, at det er tilfældet hos jer.
Det handler om, at der sker en fysiologisk ændring i hendes søvn. Søvnen begynder at indeholde flere stadier, og hun har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Det betyder, at hun måske kan begynde at vågne op efter f.eks. 45 minutters søvn. Hun her også langt mere opmærksom på verden nu og på hvad der sker omkring jer. Hun kan se længere og fornemmer rummet, hun er i på en helt anden måde. Og hun lader sig let forstyrre, når hun skal spise. Hun tager fat i flasken, sutter lidt, slipper, bider i flaskesutten, slipper igen, smiler til dig, tager fat og sutter lidt mere, for så at slippe igen og det er pludselig langt sjovere at kikke på andre ting end det er at spise. På den måde bliver hendes måltider korte, og hun spiser ikke rigtigt effektivt og længe nok, det bliver til noget slatspiseri.
Tænker du, at hun kan være parat til lidt skemad? Hun er 4.5 måned nu, og hun må gerne begynde med lidt smagsprøver på lidt grød eller mos. Jeg vil anbefale dig at starte på lidt grød til frokost - bare et par skefulde - og så gradvist øge hende, så hun spiser mere og mere og vænner sig til det. Når hun kan spise ½ dl. og det fungerer godt, så kan du begynde at give hende lidt mos om aftenen, så hun på den måde får ca. ½ dl. to gange dagligt. Sammen med skemaden skal hun tilbydes vand af kop.
Det vil gradvist være med til at give jer lidt mere rytme, og det vil være med til at nedsætte antallet af flasker. Det lyder af mange små flasker, hvis hun småspiser af 10 flasker i døgnet, og jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er frustrerende. Når jeg ser din dagsplan, så får hun dog ofte 6 flasker i døgnet, og det er umiddelbart helt perfekt. Det vil generelt være en god idé at tilbyde hende flaske ca. hver 4 time. Hos jer går der ofte lidt længere tid imellem, men det handler også om hendes lure og varigheden af disse i løbet af dagen.
Det er dejligt, at hun begynder at kunne sove en lidt længere middagslur, når du bruger slyngevuggen, men jeg synes også, det er en god idé, at du giver dig selv mulighed for en barnevognstur, så måske kan du trille hende til formiddagslur og så lade hende sove i slyngevuggen, når hun skal sove til middag. Varigheden af hendes lure spiller naturligt også ind på, hvornår hun er parat til at spise flaske, og hvor lang tid der går imellem flaskerne, så måske skal du slukke for motoren lidt før eller nettop gå med hende, så hendes lure naturligt bliver lidt kortere og intervallet mellem flaskerne derfor også kommer til at ligge lidt tættere.
Når det er sagt, så er det også helt okay, hvis hun spiser som nu, fordi hun jo får 6 flasker i døgnet - og du er et eller andet sted nødt til at lade hende selv flekse sit behov for mælk.
Mit forslag til en dagsplan, som måske vil kunne fungere for jer, ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Flaske og sover videre
Vågner og dagen begynder ca. 7.30 og I står op
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes derefter til dagens første lur, her kan du vælge at trille en tur med hende, så I kommer ud. Her sover hun måske lidt kortere tid, netop fordi I er ude med barnevognen og hun ikke ligger i slyngevugge med motor...
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt smagsprøver på lidt grød, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca. 13.30 - afhængig af hvor lang formiddagsluren viser sig at være. Puttes her i slyngevugge, hvis det fungere bedst lige nu og ellers også gerne i barnevogn...
Eftermiddag 16: Vågner glad, leger, hygger osv. som nu
Aften 17.30: Flaske og puttes til powernap i bæresele (her vil senere hen blive introduceret lidt grøntsagsmos og vand af kop.)
Vågner og I hygger leger, tumler osv.
Flaske og puttes til natten ca. kl 21
Sen aften/først på natten 24-01: Drømmeflaske
Du skal naturligvis hele tiden holde øje med hendes bleer og sikre dig, at hun tisser nok Men det lyder det umiddelbart som om, at hun gør... En del børn spiser faktisk mindre end deres udregnede behov, og de optager simpelthen næringen fra erstatningen rigtig godt og stortrives derfor med et mindre indtag. og et indtag på 600-700 ml er okay i forhold til at sikre hende de næringsstoffer, som hun har behov for. Har hun brug for mere væske, så kan du se det på hendes bleer - og derudover så tænker jeg som sagt at lidt smagsprøver og vand af kop måske også vil være godt så småt at begynde med, hvis hun i øvrigt virker parat til dette :)
Har hun tendens til forstoppelse? Det kan også gøre, at hendes lyst til flasken og indtaget af mælk nedsættes. Det er derfor vigtigt, at du hjælper hende med at holde maven igang, måske har hun brug for lidt laktulose. Det blødgør afføringen og de fleste børn kan godt lide det, da det er meget sødt :)
Nogle børn har, hvis de også er blevet ammet, vænnet sig til at spise en mindre mængde ved brystet. Og når man ammer, så ved man jo ikke præcist, hvor meget barnet egentlig får, så der er naturligvis den mulighed, at jeres datter har vænnet sig til at spise lidt mindre af gangen om dagen og spise mere om aftenen, hvor hun har fået flaske - og den rytme sidder så stadig i hende. Det er også helt okay, det er blot for at sige, at det kan være en forklaring på det spisemønster, du oplever hos hende nu, hvor hun er gået over til fuld flaske.
Og du skal holde op med at slå dig selv oveni hovedet! For jeg har intet indtryk af, at du ikke gør det godt. Hold fast i at lillepigen umiddelbart trives og udvikler sig som hun skal. Accepter, at hun nogle gange ikke spiser ret meget af sin flaske, prøv at starte op med lidt smagsprøver på skemad og vand af kop, så hun får lidt ekstra den vej igennem, og så tingene gradvist kan begynde at ændre sig lidt hos jer. I takt med at hun bliver ældre, smagsprøver på skemaden bliver til lidt større måltider, hun lærer også at drikke vand osv. så vil hendes rytme ændre sig, og der vil naturligt godt kunne gå kortere tid mellem flaskerne om dagen. Det lyder for mig som om, at tiden lige nu arbejder for jer, hvilket jeg også håber kan give lidt ro med på vejen at vide :)
Stor knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske